Dette utfluktsmålet bød på en natt med teltcamping, utfordrende topptur, idyllisk padling og nesten to dager med friluftsliv.

Før avreise hadde elevene forberedt seg ved å lage detaljerte pakkelister for å være klar for utfordringer som ventet. Det var klart fra starten av at denne opplevelsen ikke skulle bli som alle andre skoledager.

Flott utsikt fra "Skurven"

Dagen startet med store forventninger da de møttes på skolen til avreise. Med ryggsekkene festet tett og stemningen høy, la de i vei for å erobre dagen. Første post på programmet var en opplevelsesrik topptur til Skurven, et fjell på 700 meter over havet, med enestående panorama-utsikt over Sagvollen og Bråa. På toppen ble de møtt av en følelse av mestring som bredte seg gjennom gruppen. Omringet av naturens skjønnhet følte de seg på toppen av verden.

Etter å ha erobret fjelltoppen, var det på tide å omfavne Bråas rolige vann mens elevene padlet seg gjennom stille strøk. Den avslappende lyden av rennende vann samt prat og rop mellom elevene skapte en fin bakgrunnsmusikk for denne aktiviteten.

Lek, pølser og fisking

Timer forsvant i en virvelvind av eventyr, og snart var det på tide å etablere sitt hjem for natten. Lavvoer, telt og soveposer ble lagt ut, og leirbålet ble tent.

Det hørtes spennende ut å “prøveplassere” seg inne i disse teltene og enda artigere å leke "Nøtt eller sannhet". Etter at pølser var spist til kvelds var det både mørkgjemsel og fisking på noen. En av gutta var heldig og fikk en stor ørret.

Før tannpussen var det flere som var usikre på om de kom til å bli natta over, men etter oppmuntring og gode overtalelsesevner blant medelevene, valgte alle å bli. Da roen senket seg over campen, var det blitt minusgrader og rim på teltdukene, men dette ble på morgenkvisten borte da det begynte å regne.

Bakte horn til lunsj

Morgenen begynte med en varm frokost ved langbordene inne i Sagvoll-stallen, hvor pappa Tommas hadde sørget for fyr i ovnen gjennom natten. Etter frokosten ble det servert varm kakao som en markering av verdensdagen for psykisk helse. Sjette trinn hadde bakt  gode fylte horn som alle fikk til lunsj. Elevene var strålende fornøyde med de mange opplevelsene og var glade for at de hadde klart å delta på alt.

Til slutt vil vi gjerne takke Marit, Kristin og Tommas for deres uvurderlige hjelp under overnattings-opplevelsen. Dette utendørs eventyret ble en suksess, gav nye minner og ulike mestringsopplevelser som elevene vil ha med seg i lang tid fremover.

Om kvaliteten er dårlig på bildene må du endre til HD framvisning, da blir bildene klare.